تجهیزات تصفیه آب

دستگاه خشک کن ماسه و هرآنچه که باید راجع به آن بدانید

آراد ماشین|دستگاه خشک کن ماسه

مقدمه

دستگاه خشک کن ماسه، از جمله تجهیزات پر کاربرد در صنایع تولید شن و ماسه است که وظیفه جداسازی مایع از جامد را بر عهده دارد. به طور کلی در صنایع تولید شن و ماسه عموما به منظور افزایش کیفیت شن و ماسه تولید شده، عمدتا یک مرحله شست و شو انجام می پذیرد. از آنجایی که میزان رطوبت موجود در شن و ماسه برای استفاده از در مصالح ساختمانی نباید از حد معینی بیشتر باشد، باید توسط دستگاه به خصوصی تحت عنوان دستگاه خشک کن ماسه استفاده شود. این دستگاه قادر است تا حد قابل توجهی میزان رطوبت موجود در شن و ماسه را کاهش دهد.

 

نحوه عملکرد دستگاه خشک کن ماسه

به طور کلی دستگاه خشک کن ماسه و شن عموما پس از تجهیزات شست و شوی ماسه به کار گرفته می شود. پس از آنکه ماسه ها در دستگاه ماسه شو، شسته شدند، دوغاب حاصل با استفاده از پمپ های سانتریفیوژی به سمت سیکلون هدایت می شوند. دستگاه سیکلون، یا به عبارتی هیدروسیکلون وظیفه جدایش ثقلی ذرات را بر عهده دارد. در این دستگاه آب و ذرات با سرعت در یک محفظه استوانه شروع به گردش می کند. گردش دوغاب حاصله در هیدروسیکلون سبب می شود تا جریان گردابی در سیکلون ایجاد شود. به این ترتیب بر اساس نیروی گریز از مرکز ایجاد شده، ذرات جامد به سمت انتهای سیکلون و ذرات بسیار ریز و آب به سمت ساکشن سیکلون هدایت می شوند.

آراد ماشین|دستگاه خشک کن ماسه

 

 

 

 

 

پس از آنکه به وسیله هیدروسیکلون ها، تا حد قابل توجهی از میزان ذرات درشت از ذرات ریز جدا شد، این محصولات به دستگاه خشک کن ماسه و شن سرندی و یا دستگاه آوواش می رسند. در این دستگاه عمدتا فنر های تعبیه شده است که وظیفه جابجایی کل سازه را بر عهده دارد. عمدتا بر حسب نوع طراحی های موجود در خشک کن ها از موتورهای ویبره و یا سیستم لنگ استفاده می شود هر دو این سیستم ها وظیفه دارند تا به طور قابل توجهی در سیستم ارتعاش ایجاد کنند. ارتعاش ایجاد شده توسط این سیستم ها سبب می شود تا در قسمت آب گیری، با توجه به مش قرار داده شده در دستگاه، آب از شن جدا شود. به این ترتیب که مش ها ذرات درشت را جدا کرده و آب حاصله از کف دستگاه خارج می شود. بنابراین می توان گفت که دستگاه خشک کن ماسه و شن با استفاده از ارتعاش و نیروی گریز از مرکز به جداسازی سیال و مواد می پردازد.

 

 

 

 

مزایای استفاده از دستگاه خشک کن ماسه

به طور کلی استفاده از دستگاه خشک کن ماسه، به علت ویژگی های این دستگاه، مزایای زیادی را به دنبال دارد که از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تولید محصول با کیفیت

به طور کلی میزان رطوبت موجود در ماسه و شن تولید شده می تواند ارتباط مستقیمی با بتن داشته باشد. هر چه رطوبت بیشتر باشد، بتن مورد نظر از استحکام کمتری برخوردار خواهد بود. البته نباید رطوبت این مواد از حد معینی نیز کمتر شود. کاهش رطوبت شن و ماسه به حدود ۰.۵ درصد سبب می شود تا انبساط حجمی ماسه ها در اثر کشش سطحی با افزایش چشمگیری روبرو شود.

 

 

آراد ماشین|دستگاه خشک کن ماسه

به صرفه در هزینه ها

از دیگر مزیت های دستگاه خشک کن ماسه می توان به صرفه جویی در هزینه ها اشاره کرد. به طور کلی در این فرآیند آبگیری، بدون صرف انرژی سوخت و حرارت می توان تا حد قابل توجهی میزان رطوبت ماسه ها را کاهش داد. عموما با استفاده از این دستگاه ها رطوبت شن و ماسه نهایتا به ۱۲ درصد خواهد رسید. این رقم در مقایسه با سایر دستگاه های خشک کن، مانند دستگاه خشک کن دوار رقم قابل توجهی است.

 

نگهداشت ذرات با ابعاد و اندازه کوچک

به طور کلی در ساختار دستگاه خشک کن ماسه عمدتا از یک توری با ابعادی در حد میکرون استفاده می شود. این کار سبب می شود تا حد قابل توجهی ذرات با ابعاد و اندازه ریز نیز مطابق با استاندارد موجود در فرآوری مواد معدنی، در حین آبگیری باقی بمانند.

 

 

بهینه در مصرف آب

به جرات می توان گفت که مهمترین ویژگی دستگاه خشک کن ماسه، صرفه جویی در مصرف آب است. زمانی که دستگاه با استفاده از لرزش، شروع به آب گیری می کند، بخش اعظمی از آب مورد استفاده برای شست و شوی ماسه ها به مدار باز می گردد. به این ترتیب برای شست و شوی ماسه نگرانی بابت مصرف زیاد آب نخواهید داشت. در مقابل دستگاه های خشک کنی که با استفاده از حرارت اقدام به خشک کردن مواد معدنی می کنند، موجب هدر رفت مقدار قابل توجهی از آب مصرفی می شوند.

 

 

سهولت در تعمیر و نگهداری

از جمله مزایای دستگاه خشک کن ماسه، تعمیر و نگهداری آسان آن است. به طور کلی طراحی این مدل از تجهیزات به گونه ای است که کمتر استهلاک را داشته باشند. از آنجایی که عمدتا این مدل از تجهیزات با استفاده از لرزش اقدام به آب گیری می کنند، بدنه آن ها با استفاده از ورق های مستحکم تولید و ساخته شده است. علاوه بر آن توری های قرار داده شده در این تجهیزات، به راحتی قابل تعویض بوده و همین امر سبب شده تا هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

 

قابلیت استفاده در کارخانجات فرآوری

از دیگر مزایای دستگاه خشک کن ماسه، قابلیت استفاده در کارخانجات فرآوری است. عمدتا شرکت های فراوری برای پر عیار سازی محصولات خود از آب استفاده می کنند. به این ترتیب همواره محصول خروجی این شرکت ها از رطوبت بسیار بالایی برخوردار هستند. به کارگیری تجهیزات خشک کن در این کارخانجات سبب می شود تا حجم قابل توجهی از رطوبت دستگاه ها کاهش پیدا کند. از همین رو می توان گفت که این تجهیزات در کارخانجات فرآوری نیز کاربرد وسیعی دارند.
به طور کلی ساخت تجهیزات معدنی، علاوه بر نیاز به دانش فنی، به دانش معدنی و فرآوری نیز نیاز دارد. ما در آراد ماشین با بهره گیری از آخرین دانش فنی روز دنیا و نیز استفاده از دانش تخصصی معدنی توانسته ایم تجهیزات مدرن و پیشرفته ای را برای معادن طراحی و تولید کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر هم اکنون می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *